Hallux valgus

Een hallux valgus is een grote teen die een scheefstand vertoond naar binnen toe.
Door deze scheefstand ontstaat er meer druk en irritatie in het MTP-1-gewricht. Door deze scheefstand en deels door wat extra botaangroei ontstaat de knobbel (bunion). Doordat het gewricht in een andere stand staat, ontstaat er een andere belasting op het kraakbeen binnenin dit gewricht. Vaak ontstaat hierdoor een ontsteking in dit gewricht welke gepaard gaat met pijn. Er kan ook een bepaalde stijfheid worden waargenomen in het gewricht.
Naarmate de scheefstand vordert kan de grote teen ook tegen de andere tenen gaan duwen of zelfs onder de 2de teen gaan groeien. Hierdoor kunnen er hamertenen ontstaan (zie verder).
Er wordt vaak beweerd dat dit ten gevolge is van het dragen van hoge hakken en smal schoeisel. De belangrijkste oorzaak is echter een familiale aanleg. Het dragen van ongepast schoeisel kan wel deze scheefstand wat sneller gaan beïnvloeden.
In open schoeisel hebben de meeste patiënten geen last, van zodra er gesloten schoenen worden gedragen kan de druk op de bunion niet of moeilijk verdragen worden. In gedragen schoenen is ook vaak een afdruk van de bunion te zien.

Normale stand van de voet
Hallux Valgus: scheefstand grote teen

De diagnose van een hallux valgus kan vastgesteld worden via een klinisch onderzoek in combinatie met een staande radiografie van de voet. Tijdens het klinisch onderzoek valt de scheefstand van de grote teen op met al dan niet bunionvorming. Vaak is er ook t.h.v. het MTP1-gewricht een roodheid (ontsteking) waarneembaar.

• Niet-operatief:
    Wanneer de hallux valgus geen hinder geeft of extra druk op de tweede teen, kan er gekozen worden voor aangepast schoeisel, steunzolen en eventueel ondersteunende silicone (evt op maat gemaakt).