Holvoeten

Een holvoet is het tegenovergestelde van een platvoet. Bij een normale voet meet men een wreef van +/- 1,3cm hoog, bij een holvoet is deze duidelijk verhoogd. Door deze stand ontstaat er een gespannen voetgewelf en achillespees, vaak in combinatie met klauwtenen. Tevens is er een overdruk thv de voorvoet door de steilstand van de voorvoetsbeenderen.
De klachten van een holvoet beperken zich vaak niet enkel tot de voet, maar geven door de slechte gang regelmatig ook pijnklachten in de heup, knie, heup, nek en rug. Vaak verergeren de klachten in rust tgv van de opgelopen ontsteking door de overbelasting. Door de andere vorm van de voet, die zorgt voor lokale wrijving in gesloten schoeisel, zijn vaak voorkomende klachten eeltvorming, likdoorns en problemen met de teennagels. Tevens zien we tgv deze vorm regelmatig peesontstekingen (tendinitis) thv de pezen aan de buitenenkel en achillespees. Een holvoet kan ook leiden tot Morton’s neuroom (door de overdruk thv de voorvoet).

De diagnose van een holvoet wordt bijna steeds vastgesteld tijdens het klinisch onderzoek. Hierbij kijkt de orthopedist naar de stand van enkel en voet tijdens het rechtop staan en ook tijdens het stappen. Tevens worden de gewrichten en pezen rond de voet en enkel getest op overbelasting en ontsteking. Een staand radiografisch onderzoek kan evt beenderige afwijkingen of een inzettende slijtage aantonen. Meestal zijn aanvullende onderzoeken zoals echo, botscan met SPECT CT of NMR nodig om de overbelastingen thv de beenderen, gewrichten en/of pezen aan te tonen.

• Niet-operatief:

De behandeling van een holvoet bestaat meestal uit goed schoeisel en steunzolen; soms kunnen orthopedische schoenen op maat overwogen worden. Hiermee wordt geprobeerd de voet te corrigeren, de zones van overdruk te ontlasten en de stabiliteit te verbeteren. Gezien de posterieure keten bijna steeds verkort is bij holvoeten, is een dagelijkse stretching aangewezen.