Morton’s neuroom

Een Morton's neuroom is lokale verdikking van één of meerdere gevoelszenuwen tussen de beenderen in de voorvoet (metatarsalen). Deze verdikking ontstaat door een wrijving en irritatie ter hoogte van de kopjes de middenvoetsbeentjes.
Patiënten hebben hierdoor tintelingen, brandende pijn en/of ‘voos’ gevoel thv de voorvoet, en vaak uitstralend naar de tenen waar de verdikking van de zenuw zit. Deze klachten nemen toe bij het dragen van gesloten schoeisel en tijdens het stappen. Een Morton's neuroom wordt vaak gezien in combinatie met een afwijkende stand van de voet (bv. plat- of holvoet). Tevens kan een lokale doorzakking van 2 of meerdere voorvoetsbeenderen aanwezig zijn. Deze overdruk is verantwoordelijk voor de wrijving tussen de kopjes.

Het meest frequent komt een dergelijk neuroom voor thv de ruimte tss 2de en 3de straal en 3de en 4de straal.

De diagnose van een Morton’s neuroom wordt vastgesteld tijdens het klinisch onderzoek. Meestal lokt een lokale druk tussen de kopjes van de metatarsalen de pijnklachten/tintelingen uit. De ‘squeeze test’ waarbij de voorvoet samen geknepen wordt, lokt eveneens de klachten uit. Een echografie kan meestal de begeleidende ‘bursitis’ aantonen, doch is zeer onderzoeker afhankelijk. Deze echo kan zeker als eerste screening helpen bij de diagnose. Waneer de klachten blijven aanslepen ondanks reeds opstarten van een behandeling, kan een aanvullende NMR (Nucleaire Magnetische Resonantie) overwogen worden. Deze kan ook beter de omvang van het neuroom en begeleidende bursa aantonen.

• Niet operatief:

De behandeling is vaak conservatief. Steunzolen kunnen de overmatige druk op de voorvoet en aldus op de zenuw verminderen. Er kan ook een lokale infiltratie met cortisone worden gegeven om de ontsteking en zwelling te reduceren. Dit kan ook als een ‘diagnostische test’ gezien worden; bij tijdelijk positief effect bevestigd dit de diagnose van een neuroom.

Als deze conservatieve behandelingen niet of slechts tijdelijk helpen, kan besloten worden om het neuroom operatief te verwijderen.

• Operatief: zie operaties aan de voet en de enkel